måndag 14 november 2011

Konsten att bli rik på kokosbollar...

Han ser ut som kommen direkt från gärdsgårdsserien. Iförd illgrön fuskpäls, orange skjorta, lila stickad slips från 60-talet och ryssmössa på huvudet står han där.

Hans säljmonter är två campingbord från Jysk för 79 kronor styck, två reklamparasoller från Zingo och två sladdlampor från Jula.

Den produkt han säljer är kartonger med kokosbollar, 12 stycken för 49 kronor. Samma pris som en hämtpizza.

Bilen, en gammal Volvo combi, fungerar som lager.

Inte så glassigt precis. Verksamheten ser ut att gå rätt så knackigt.

Men nu är inte allt som det ser ut att vara. Mannen som alla tar för en riktig loser är i själva verket något helt annat - och värd att studera närmare.

Han är kompis med alla arrangörer i södra Sverige och den ende som lyckats prata sig till en säljplats på parkeringen utanför Elmiamässan. Ingen förstår hur det gått till.
Men avundsjuka direktsäljande kollegor kommer sig inte för att tycka illa vara. Karlen ser ju ut att behöva all hjälp han kan få.

Han vet precis var han ska stå för att fånga upp alla säljtillfällen och han har lärt sig exakt vem han ska adressera:

- Kära mor ser sulten ut...

Eller:

- Min lille pöjk, vore det inte gott med en nygräddad kokosbulle?

Mannen har blivit mångmiljonär på att sälja kokosbollar på sitt eget sätt.

Han har 13 olika säljteam ute på varenda bonnauktion, julmässa och marknad värd namnet, året runt, och han anställer bara pensionerade socialchefer och brandchefer (ingen arbetsgivaravgift och bara 11 procents skatt).

Alla förses med bord från Jysk, gratis reklamparasoller och två sladdlampor. Varje kväll mellan kl 8 och 9 tar han emot deras säljrapporter hemma på kontoret.

Han och hans team står alltid strategiskt vid in och utgången där alla passerar.

Betänk också att säljprincipen liknar hämtpizzan - med den stora fördelen att du slipper baka pizzan.

Han är expert på logistik, kostnadseffektivitet och lageromsättningen är rekordhög.

Och ingen kan ens tänka sig att vinstmarginalen är vad den är - mannen ser ju mest ut att behöva EU-bidrag. Men det gör han inte - pengarna har han investerar i ett litet fastighetsimperium i en sydsvensk regionhuvudstad.

Väldigt många entreprenörer och företagare har en hel del att lära. Men när du frågar om försäljningen går bra får du alltid samma svar:

- Vissa dagar är vår herre god mot oss som jobbar och sliter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar